کارافرین مشهدی از اشتغالزایی برای ۳۸۶ زندانی با هنر سنگ تراشی می گوید: با سرمایه اندک ولی با پشتکار، کار خود را شروع کردم و جزو کارآفرینان برتر استان هستم.
 
ایران کشوری با تمدن چند هزارساله فرهنگی غنی با هزاران اثرتاریخی، فرش، گلیم، بناهای تاریخی، سنگ نگاره ها، سنگ نوشته های به یادگار مانده از پادشاهان، هنری که هنوز پابرجا مانده ادامه دارد؛ هنرمند قلم می زند برسنگ تمام آنچه که در دل فرهنگ ایرانیست تا بماند به یادگار.
 
رمضان معمر، هنرمند سنگ تراش مشهدی که 35سال است قلم می زند بر دل سنگ تا به آن روح دهد، درباره نحوه کار و کارآفرینی اش می گوید.
این هنرمند اینقدر با ذوق از کار خود می گوید که آدمی احساس می کند در میان سنگ های رنگارنگ نشسته است. از حرفه خود می گویدکه چگونه و از کجا شروع کرده است:

 

 
رمضان معمر هستم هنرم سنگ تراشی و قلم زنی است 35سال است در این حرفه مشغول کار هستم، درواقع از سال 65 وقتی خدمت سربازی را تمام کردم و در سال 66به صورت جدی این حرفه را شروع کردم.
وی می گوید: هنر سنگ تراشی جزو هنرهای سنتی و بومی مشهد است و قدمت آن به 2هزار سال قبل از میلاد بر می گردد.هنر سنگ تراشی یک هنر بسیارجذاب است. هم از بعد معنوی و هم مادی اگر کسی در این هنر قدم خوبی بردارد و با برنامه و هدفمند باشد، بسیارموفق خواهد بود می تواند کارهای خوبی انجام دهد.
 
رمضانی بیان کرد: با وجود اینکه هنرمند این کار بودم در کارگاه و منزل خود ننشستم بلکه به بیرون از خانه آمدم و تلاش کردم تا هنرم را رشد دهم.
 
این هنرمند می گوید: حداقل در بیش از 300 نمایشگاه داخلی شرکت کردم و توانستم هنر سنگ تراشی را معرفی کنم و برای خودم بازار بدست آورم.
 
 
دیزی سنگی سنبل کار هنری مشهد
 
وی بیان می کند: دیزی سنگی جزو شاخص کار ماست؛ اما سبک های دیگری را هم کار می کنیم، هر شکل طرح را می توانیم بر روی سنگ پیاده کنیم، حتی ریز سنگها را بیرون نمی ریزیم و از آن ها تسبیح سنگی درست کردیم و به نام "تسبیح رضوی"  آن را به ثبت رسانده ایم و این کار باعث شده چندین نفر در این حوزه مشغول به کار شوند.
 
 وی با بیان اینکه پدرم هنرمند کاشی کار هفت رنگ معرق بودند، هرکجا می رفتند پا به پای پدر می رفتم در حرم رضوی و در بناهای تاریخی ایران کار می کردم. وی همچنین گفت: کاشی کاری هفت رنگ جزو سنت های ایرانی است؛ من هم فرصت داشتم و هم علاقه داشتم؛ وقتی بزرگ شدم تصمیم گرفتم هنر سنگ تراشی را دنبال کنم؛ چراکه از نظر معنوی و مادی، هنر سنگ تراشی و قلم زنی برایم مهم بود. دلم می خواست در خانه های تک تک مردم یک قدم بگذارم و به سفره سالم شان در واقع کمک کنم؛ چراکه تنها ظروف ارگانیک در دنیا سنگ محسوب می شود.
 
این کارآفرین از هزینه اندکی که صرف هنر خود کرده می گوید: هزینه اندکی صرف کردم چون سرمایه نداشتم، پدرم نیز با همان هنر می توانست فقط مخارج زندگی خودش را تامین کند؛ چون نمی توانست سرمایه گزاری کند، خوب با سرمایه اندک شروع کردم و بعد کاملش کردم و همیشه گفتم خدایا کمکم کن و دلم می خواهد نفر اول این کار باشم و کارآفرینی داشته باشم.
 
من جزو بهترین کارآفرینها در خراسان رضوی، در حوزه صنایع دستی شناخته شدم و سعی کردم این هنر را جا بیندازم.
 
تمام اسنادش را کامل کردم و نشان ملی مرغوبیت کالا و "دیزی سنگی" در ایران را گرفتم؛ همچنین مهر اصالت یونسکو و در جهان ثبتش کردم و نشان جغرافیا گرفتم که این هنر مربوط به مشهد است تا کشوری فردا ادعا نکند و این صنعت را به نام خود ثبت کند.
 
وی می گوید: رفتم سراغ کارآفرینی و این کار را از سطح زندان های شهر مشهد شروع کردم؛ به لطف خدا در زندان های استان، بهترین کارآفرینی را رقم زدم: مثل زندان مشهد، چناران، تربت جام، قوچان و اصلاح و تربیت کودکان، توانستم کارآفرینی در این حوزه داشته باشم.
 
 رمضانی می گوید: تمام کارهای من به فروش می رسد، روی دست نمی ماند. لطف خدا و کسانی که برایشان کار فراهم کردیم شامل حال من شده است. من تنها به زندانیان بسنده نکردم و خانواده های زندانیان را هم مشغول این کار کردم. در حاشیه شهر مشهد، خانمهایی که ستون خانواده و سرپرستآن خانواربودند، به من معرفی شدند.
 
وی بیان می کند :386 زندانی در هنر سنگ تراشی مشغول به کار هستند؛ در زندانها هم خانم و هم آقا هستند، بعضی هم در منزل کار می کنند.
 
درآخرین نمایشگاه که برگزار شد ده غرفه داشتیم که برترین غرفه تخصصی نمایشگاه بین المللی شناخته شدم و در ترکمنستان که فستیوالی بین ده کشور بود دیپلم افتخار گرفتم. در نمایشگاهی در روسیه شرکت کردم. در لبنان، قطر، عربستان، که باعث شد حج واجب آنجا باشم، به هر آرزویی که داشتم رسیدم و فرزندانم و همسرم نیز در حوزه هنر فعالیت دارند؛ هنرمند هستند و در این راه کمک می کنند. در هنر سنگ تراشی، خانواده من پشتیبانم بودند و موفقیتم را مدیون حمایت خانواده ام بودم؛ آموزش های من در حوزه کارآفریتی و مناطق محروم حاشیه شهر رایگان است.