همزمان با آیین افتتاح ۷ مرکز تخصصی آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار توسط وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تفاهم نامه سه ­جانبه ای میان کانون کشوری مراکز مشاوره کارآفرینی با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور منعقد شد.

 

این تفاهم نامه در راستای  توسعه همکاری­های مشترک و حرکت در جهت نهادینه­ کردن فرهنگ کارآفرینی به عنوان راهبرد توسعه اقتصادی و نقش آفرینی موثرتر مراکز مشاوره کارآفرینی در اکوسیستم کسب و کار، روز شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ امضا شد.

 

در این تفاهم نامه به جایگاه و نقش متمایز مراکز مشاوره کارآفرینی برای ارائه مشاوره های کسب و کار به مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای و خصوصا مراکز تخصصی آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار  تاکید شده است. بر اساس مفاد تفاهم نامه و مذاکرات صورت گرفته، بزودی کارگروه مشترک جهت اجرایی ساختن این تفاهم نامه تشکیل می گردد.

 

در این جلسه که به نمایندگی از کانون ملی مراکز مشاوره کارآفرینی، محمود جانی درمیان رئیس کانون ملی و غلامرضا حبیبی دبیر کانون ملی و رئیس انجمن مراکز مشاوره کارآفرینی استان تهران حضور داشتند  عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بر اهمیت همکاری برای اعتلای کارآفرینی و نقش مراکز مشاوره کارآفرینی در این ارتباط تاکید کرد. وی از سازمان فنی حرفه ای و کانون ملی مراکز مشاوره کارآفرینی برای تلاش های انجام شده جهت شکل گیری این تفاهم نامه قدردانی کرد.

 

همچنین علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی حرفه ای به تشریح دیدگاه های خود پرداخت. در پایان محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اهمیت مهارت آموزی، مشاوره و توانمندسازی مهارت آموزان اشاره کرد و آنرا مقدمه ای برای کارآفرینی دانست.

 

در ادامه جلسه، نمایندگان 3 طرف، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، معاون وزیر و رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور و رئیس کانون ملی مراکز مشاوره کارآفرینی با حضور وزیر کار، تفاهم نامه را امضا کردند.

 

همچنین از 1000 استاندارد آموزش مهارت توسط وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور رونمایی شد.

 

موضوعات و نکات مهمتر این تفاهم نامه به شرح زیر است:

 

موضوع تفاهم نامه: استفاده از ظرفیت­ها و امکانات موجود طرفین تفاهم­نامه به منظور ایجاد هم­افزایی، همکاری، جلوگیری از موازی کاری، تعامل و ارائه خدمات مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی کانون به مراکز تخصصی آموزش­های کارآفرینی و مهارت­های کسب و کار وابسته به سازمان  در راستای ایجاد زنجیره ارزش به منظور پرورش منابع انسانی توانمند و دارای تجارب فنی، مهارتی و حرفه­ای، آموزش های مهارتی، هدایت، مشاوره، تجاری سازی ایده ها و توانمندی کسب و کار و ترویج فعالیت های کارآفرینی، تشکیل شرکت های تعاونی و شرکت های دانش بنیان و یاری رساندن به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و بازارپذیر.

 

نکات مهم این تفاهم نامه:

شبکه سازی در اجزای اکوسیستم کارآفرینی و پیشگیری از موازی کاری در حوزه آموزش، پژوهش، مشاوره و خدمات کارآفرینی و شتابدهی

 

کمک به توسعه فعالیت های “مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار” وابسته به سازمان و“مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی” وابسته به کانون از طریق ظرفیت های طرفین تفاهم نامه.

 

بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در “مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی” در جهت مشاوره، هدایت ایده ها، پشتیبانی از استارت آپ ها و تعاونی ها و راه اندازی کسب و کارهای ارزش آفرین و نوآور در “مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار”

 

کلیه فعالیت های مشاوره، خدمات کارآفرینی و شتابدهی در مراکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار صرفا توسط مراکزی که دارای مجوز مشاوره و خدمات کارآفرینی هستند، اقدام می گردد.

 

تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی جهت استفاده متقاضیان دوره های کارآفرینی، مهارتی و فعالان در حوزه کسب و کار بالاخص کسب و کارهای استارت آپی و جدید براساس قوانین و ضوابط سازمان  و در راستای تصمیمات کارگروه اجرایی ماده 7 تفاهم نامه.

 

تامین فضای مورد نیاز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی برای برگزارکنندگان باشگاه های کارآفرینان نوجوان در مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار بر اساس قوانین و ضوابط سازمان و در راستای تصمیمات کارگروه اجرایی ماده 7 تفاهم نامه.

 

اختصاص فضای کارگاهی، تجهیزات و نیروی آموزشی مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار جهت فعالیت شتابدهنده ها و مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در راستای اجرای ایده های نو و استارت آپی بر اساس قوانین و ضوابط سازمان و در راستای تصمیمات کارگروه اجرایی ماده 7 تفاهم نامه.

 

هدایت و معرفی مهارت آموختگان فنی و حرفه ای و تیم های مستقر در مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار جهت کسب مشاوره برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار به مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی کانون.

 

تمهید مقدمات لازم برای تحقق رصد و رهگیری اشتغال توسط سازمان با استفاده از ظرفیت های معاونت و کانون در سراسر کشور و سایر بخش های مرتبط با موضوع تفاهم نامه.

 

بکارگیری منابع انسانی متخصص، منابع مالی و سایر منابع مختص کانون و معاونت در اجرای مفاد تفاهم نامه و سایر بخش های آموزش مهارتی و ردیابی اشتغال در صورت نیاز.

 

تعامل و همکاری در برگزاری همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های مشترک مرتبط با اهداف تفاهم نامه.

 

ارائه اطلاعات ظرفیت ها و امکانات سازمان به کانون جهت همکاری و بهره برداری موثر مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی.

 

ارزیابی تمایل مهارت آموختگان فنی و حرفه ای برای راه اندازی کسب و کار و معرفی علاقه مندان به مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی.

 

هماهنگی لازم با نهادهای ذیربط در خصوص سیاست های اجرایی و اسناد بالادستی مرتبط با موضوع تفاهم نامه با توجه به ظرفیت دبیرخانه شورای عالی اشتغال با تمرکز بر عدم موازی کاری و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی.

 

اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تشویق نیروی کار برای ارتقا مهارت و دریافت مشاوره کسب و کار و کارآفرینی و اجرای دوره های آموزش فنی و حرفه ای.

 

بکارگیری کارشناسان مجرب سازمان و کانون و عضویت آنها در کارگروه های مرتبط با تدوین سیاستها و کارگروه های اجرای برنامه های اشتغال در وزارت متبوع.

 

حمایت مالی و معنوی از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در توانمند سازی، بسترسازی و بهره مندی معافیت بیمه ای و مالیاتی مراکز و استفاده از تسهیلات حمایتی.

 

حمایت از برگزاری همایش سالانه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، شتابدهنده ها و جشنواره ارزیابی و انتخاب مراکز و طرح های برتر و حمایت از برگزیدگان.

 

ارائه مشاوره های تخصصی و خدمات کارآفرینی و شتابدهی به تیم های نوآور مستقر در مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار در زمینه های مختلف توسط مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی

 

ارائه خدمات مشاوره و شتابدهی و همکاری در ارائه آموزش های حضوری و مجازی کارآفرینی و مهارت های کسب و کار توسط مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی.

 

ترغیب و معرفی نهادهای پشتیبان کارآفرینی، مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی  و سایر نهادهای ذیربط به منظور همکاری در برگزاری باشگاه کارآفرینان نوجوان در فضا و ظرفیت مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار.

 

هدایت و معرفی دیگر مهارت آموختگان فنی و حرفه ای و تیم های مستقر در مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار جهت کسب مشاوره برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار به مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی کانون.

 

ارائه راهکارهای اجرایی جهت راهبری یا واگذاری مراکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی.

 

در صورتیکه اجرای این تفاهم نامه به دانش فنی یا اختراع منتهی شود نتایج حاصله بالمناصفه به طرفین تعلق دارد.